måndag 17 mars 2008

Venezuela del 3

- Hade lunchklass med Cisneros-advokaterna, blev presenterad för en armesnubbe som kom i sällskap med min elev. Status att ha sin egna personliga Engelsklärarare, ungefär som sin egna personliga gymtränare så därför blev man presenterad för folk överallt alltid å la inte så mycket notis om vem människorna var. Hade vår lektion å som vanlitt när jag hade haft för kul kvällen innan så blev det mest att jag lärde ut en massa proverb, eleverna gillade det å planeringen för mej var minimal.

- Nästa morgon när jag var på väg till min morronklass på Quaker så stoppades jag av mina grannar som alla stod å tittade på tvn hos en kille som bodde i huset, armen höll på att störta regeringen å hade just tagit över venevison (en tv-kanal) där jag skulle undervisa senare samma kväll. Kaos utbröt rätt snabbt strax därefter, på radion säger Presidenten att allt e under kontroll men samtiditt så ser vi från taket på vårt hus hur flygplan bombar city där Presidentpalatset ligger.

- Lottdragning sker å de blir jag å Jose Maria ( hälften heter ju det typ) som ger oss ut för att skaffa mat till alla i huset, vi hade 2 jutesäckar med oss (heter trolitviss nått annat här). 3 Dagar senare har Cisnerosadvokatens vän Hugo som jag blev presenterad för flytt å gett upp övertagandet av landet. Hugo Chavez å hans 90 närmsta kuppmakare tog ett plan å drog till Peru.

- Sen var det Toque de queda (utegångsförbud) under långa tider på dygnet veckan därefter men det togs bort nån timme här å där efter hand tills allt skulle va back to normal. De följande veckorna va ja rädd för skuggor å när en gammal skrotbil körde förbi där vi bodde kastade vi oss allihopa på golvet i rädslan att det va en ny statskupp (golpe de estado) på gång igen.

- Livet återgick till det vanlia i Caracas å jag kunde fortsätta va rädd för det jag brukade va rädd för dvs poliserna i stan. Enda skillnaden var att nu hade jag adderat lite PTSD till min personlighet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din blogg verkar läsvärd. Men ett tips är att "lufta" raderna så att det inte bara blir ett tjockt kluster av ord som man inte orkar ta sig igenom.

Ha därför mellanrum och slå till med fetstil på de meningar som bäst beskriver innehållet i inlägget.

Det du skriver är bra men du riskerar att förlora läsare när det ser tjockt och tungt ut.

/Någon som vill fortsätta läsa din blogg.

Ovanliga vantar sa...

Mycket möjlitt med luftning men fetstil kommer det inte att bli, de e som när man lånar en bok på bibblan med understrykningar, varje läsare e unik å måste själv få bestämma vad som e nått att ha i en text.Tack får råden. Ja hoppar ju själv massor av bloggar pga av att text å bakgrund e kasst synkad eller att där e för mycket bludder runtomkring eller bilder.

Ovanliga vantar sa...

KÄra anonym ja tog en snabb titt på texten å insåg att jag inte kommer att klara av att lufta mina texter där dem bör luftas, jag får hoppas att min Tyska förläggare ser till att det blir snyggt den dan det ska tryckas. Kan där finnas nån vinst med att hålla läsarantalet lagom lågt tills dess?

Hur kommer Alanyatrippen sluta för mej?

Va vill du helst rädda?

Va e de värsta du kan höra från nya flirt?