lördag 21 juni 2008

Nån av dem som försvann eller downshifter

- Att skapa tid å liv har vatt en lång process men har sista åren börjat ge utdelning. Tog ett beslut när jag var typ 20 år å skulle rycka in i lumpen, hade då jobbat 2 år typ som styckare, att jag aldri mer ville jobba utan att jag ville leva.

- Efter lumpen lyckades jag få hänga i:

- Syd-centralamerica i 3 år.
- Portugal 6 Månader
- Tjeckien 6 Månader
- Spanien 6 Månader
- Kap verde-öarna 1 år

- Gick min högskoleutbildning på 3 år men var fortfarande mer sugen på att leva än att jobba så jag bytte jobb typ 5 ggr innan jag nu har hittat rätt å inte behöver jobba heltid för att leva som jag vill.

- Jag prioriterar att kunna äta vad jag vill, ha tid att träna mycke, långa fikor på stan, umgås å hänga på kulturella tillställningar.

- Det jag har fått proritera bort för att få leva som jag vill e bra boende, bil, dator å andra tekniska prylar.

- De finns dagar då jag skulle vilja bo bättre å finare men då åker jag bara iväg å tar den där långfikan eller läser en bok å känner att det finns ingen chans att gå tillbaka till en 40hrs arbetsvecka.

- Om jag inte hade blivit en downshifter hade de vatt risk att jag blivit en av dem som försvann.

6 kommentarer:

Anonym sa...

o sa gäller det j att tänka på pensionen också sa min 24åriga kompis till mig i helgen..vafan. innan 28 behöver man väl inte tänka på sånt? vi kommer ju ändå att bli tvugna att jobba tills vi är 75 år ändå. jag tror ändå knepet är att skaffa barn tidigt, se till att de blir äckligt rika o så blir man omhändertagen på gamla dar. ungefär som zlatans mamma..

Anonym sa...

Alltså, jag tycker allt det där tjat om pensionen är överskattat. Det finns ju ändå ingen garanti att man kommer leva så länge. Blir jag gammal, så får jag hitta på något då... Men fatta vad trist att ha levt på gröt och sparat alla sina pengar och sedan dö vid 40. Hur lurad känner man sig inte då. Jag tänker att det här med att spara massor för pensionen för att då ska man verkligen njuta av livet bara är ännu en variant av fortare, högre, bättre, finare och 'gräset är alltid grönare på andra sidan'-tänket som jag stör mig så mycket på. Man måste se till att skaffa sig ett liv man trivs med NU. Sedan kan man ju försöka förbereda sig litegrann för det tillfälle att man skulle bli gammal, men det får aldrig bli det som blir fokus.

Thea sa...

Du låter så fin & klok :D

Elle sa...

Hmm, jag hade säkert funderat precis som du om jag jobbat som styckare... men mitt resonemang har istället gått ut på att jobba med något som inte känns som "ett jobb" utan som "att leva". Bestämde mig för vad när jag var 14 och har inte ångrat mig en sekund! :)

Ovanliga vantar sa...

Jag har försökt slå ihop både dina tankar å mina tankar å lyckats bra dvs att både jobba färre timmar å samtiditt nått som jag e bra på som inte känns som ett jobb utan mera som nått viktitt. De viktiaste e att hitta sina egna lösnigar på livet, våga vara särskild utan att få ångest.

Elle sa...

Håller med dig. Det är inte lätt att hitta en helt ultimat mix dock. Jag önskar tex att jag haft möjlighet att resa mer...

Hur kommer Alanyatrippen sluta för mej?

Va vill du helst rädda?

Va e de värsta du kan höra från nya flirt?