tisdag 26 januari 2010

Makt, myter och manipulation

- Nu ska jag läsa Gellert Tamas " De apatiska ". Den handlar om makt, myter och manipulation. Handlar inte nästan allt om dem 3 orden ? Som backup ifall jag tycker 622 sidor barnpsykiatri som ifs är mitt ämne blir tradigt så har jag även lånat " Dr Mumbai " av Jukka Behm som handlar om en intensiv dag för en Indiskfödd barnpsykiater i Helsingfors som börjar med att att han får ett mail med ett mordhot:
" Du ska dö - U are dead ".

- Jag arbetade med dem apatiska flyktingbarnen 2001-2004. Mina resultat var så förvånansvärt fantastiska att hela läkarkåren undrade vilka mina trix var. Jag beslutade mig för att berätta på ett villkor och det var att dem skulle vara villiga att åtminstone prova mitt sätt att göra barnen o-apatiska. " Humour, hope and hours " var mitt svar och den samlade läkarkåren tittade på mig som jag om jag använde mig av någon typ av vodoo i klass med Homeopatmedicin . Tid och kärlek är alternativmedicin som oftast är för är för dyr i sverige.

17 kommentarer:

Ordanom sa...

har glömt att säga. första gångerna jag kollade in din blogg var jag helt övertygad om att det var en tjej som skrev. hehehe. jag vet inte varför...

Ovanliga vantar sa...

Ordanom: Jag e ju en lesbisk man fångad i en ultimate fighters kropp.

Ovanliga vantar sa...

Hanna Friden: Eftersom du hotar med att lägga upp vår debatt elr min debatt vs din ilska i min blogg så lägg de precis var du vill. Min blogg har inga regler men med fördel lägg de under senaste inlägget så att folk hittar. Jag censurerar inget. Jag använder inte min makt som bloggens ägare till manipulation å försök att fortsätt med myter om manligt å kvinnligt. Mina läsare håller inte me hur som helst utan orkar tänka själva så gillar dem de du säger så kommer dem hålla med dej men om dem inte håller me dej så har jag svårt för att tro att dem svarar med sånt språkbruk som mest liknar nån fet tv-spelandes skitunge å skulle dem trots allt göra de så ska jag försöka guida dem ur det träsket med några bok och diet-tips.

Maria sa...

Hej!

I love you, men du behöver det här:

"De" används när dom är subjektet, det vill säga den som utför något i meningen. "De skriver fort", "De pratar konstigt" eller "De sa att jag fick gå."

"Dem" använder man när dom är objektet, en passiv roll i meningen.
"Har du pratat med dem?", "skolpapprena, hittade du dem?" eller "Jag hörde av dem att det är något på gång i helgen"

Ovanliga vantar sa...

Maria: Tack. De e aldrig nån som förklarat för mej hur jag ska kunna skriva mer korrekt utan alla vill mest klaga på att jag skriver fel, speciellt särskrivarna å de (Har inte pluggat ännu men blev de rätt?) verkar va 90procent av befolkningen å jag kan verkligen inte ta deras råd på allvar. Jag har även extremt svårt för att lyssna på feta å gapiga människor med tv-spel som intresse. Kvar blir lögnarna/historieberättarna, psykfallen å de goda dvs typ 5procent. Shit, jag minns inte när nån senast sa nått som jag ska försöka ta till mej. Tack Maria.

Ovanliga vantar sa...

Hanna Friden + dina cheerleaders (Heter de så även om vissa har mansnamn?): Du e ju uppenbarligen här å läser. Människor som jag blir inga riktiga stalkers utan vi vill bara få sånna som du
lite upprörda, vi får energi å blir kreativa i den processen. Kan vi få me dina hangarounds på tåget desto bättre, oftast har dem ju färre spärrar å inga bloggpengar att bevaka. Vanligtvis tröttnar vi inte förrän vi blir bemötta med likgiltighet men jag tröttnar nästan mer av ert skrik, svordomar å finessfattiga försvar som läget e nu. Skärper ni inte er nu så orkar jag inte fortsätta denna debatten. Snälla hata mej åtminstone me lite intelligens anrs måste jag ju leta upp nån annan att irritera.

Ovanliga vantar sa...

Letar efter recept på Den perfekta chilin. Fanns typ 8 miljarder. Red med majsmjöl. Spiskummin å oregano, använd hela köttbitar, spela Hank Williams mens du kockar va saker ja blev osäker på. Tix om du råkar läsa här: Oavsett om du har tid-lust or not att använda mitt kök på Lörda så skriv gärna här vilka ingridienser jag behöver. Handlar imorron. Om jag ska fixa själv slänger jag i en burk vita bönor tisammans me nötfärs å en paprika å lite svartpeppar på de. Jag satsar på ett gott bröd. Senast jag lagade mat me kärlek va min Paella Ambivalencianna för väldigt länge sen.

Ovanliga vantar sa...

Jag ger inga pengar till Haiti, gav inte heller några till Tsunamin elr bröstcancergalan, faddergalor mm. Min åsikt e att sånt ska staten sköta genom att öka biståndspengarna antingen genom omfördelning elr ökade skatter. Jag ger till hemlösa i mina hoods antingen när de e kallt elr jag själv mår dåligt elr när jag mår för bra. De finns för mycke shady people i hjälporganisationer. SOS-barnbyar har jag sett på plats, gör bra jobb men har dåligheter, alla andra e skit. Allt borde skötas i FNs regi.

Ovanliga vantar sa...

E på utbildning om hot-våld. Föreläsaren pendlar mellan att tro att han e me i 'Har ni hört den förut' å 'släng dej i brunnen'. Jag funderar mest på Hippokrates ed å om Fröken Ur fortfarande finns. Svagt kaffe, hur tänkte dem? Jag tycker att friheten e för stor när detta sker.

Ovanliga vantar sa...

Kollar Förkväll: Dating i studion å direkt visas anledningen till att jag aldri skulle gå in på nån datingsite. 1a tjejen va sanslöst het på sitt foto men direkt fet å bland i verkligheten. Dem andra va kassa all over. Besvikelsen gick inte att dölja för killen.
Kassatjejen flirtade rätt snyggt i affären nyss: Handlar du till en org. eller? Nä jag tänkte bjuda på mat. Kan du ta en 500-hundring ist för 492? Frågade hon. Nä ja tänkte ge 2kr till den hemlöse utanför sa jag. Vädret ska fortsätta såhär hela Februari sa hon. Ja ska ti Cuba säger jag så jag slipper ett tag säger jag. Med samma tjej som du ska bjuda på mat? Sa hon. Nej allt e me olika vänner sa jag. Oskyldig flirt me en ointressant tjej en ointressant Torsdag. Mitt kärleksbehov e kanske bortblåst men jag e ju lite sugen på äkta mys me nån jag gillar. Egoistisk å egocentrisk ensamvarg söker sex-närhet-mat var 3e helg. Charm å tåla kyla önskvärt. Hel å ren inunder e underförstått. 3månaders vikariat Mars-Maj. Ev förlängning. Körkort inget krav.

Ovanliga vantar sa...

Bloggen fyller 2 år 17 Februari. I 1a inlägget frågar jag mej själv om livet e lyckligare utan kärlek? Folk kan snacka om kräsenhet elr mina ev brister men asså kärlek e inte någon rättighet/skyldighet.

Tixie sa...

Kollade lite snabbt efter recept på chilin men folk inklusive Per moberg verkar ju svinkorkade. Jag brukar inte köra med recept på standardlagningar men jag brukar ha i detta typ:

lök av alla färger
vita bönor
paprika
sambal olek
smoke
chilikrydda, cayenne, svartpeppar, lökpulver, salt
soja har hänt men vet inte om skillnaden med och utan är mer än färgen egentligen
röd chili
massor av vitlök
sån där tomatblandning, krossade typ
och nåt kött

har nog glömt nåt men det där är bara riktlinjer ändå

Ovanliga vantar sa...

Tissue: De blev nötfärs, gul lök, röd paprika, chili, krossade tomater, vita bönor å som alla vet passar Finskt surdegsbröd bäst till detta. Svart å vit peppar existerade, kanske funkar Persillade som krydda ist för vitlök. Skulle något finnas hos frukthandlaren som saknas så fixar ja de på Lörda.
Almodovars Kärlekens matadorer på svt2 nu. Har införskaffat ett fantastiskt fint kaffe från Kenya åsså.

Tixie sa...

verkar inte vara en massa som fattas så i'll bring the rukkuz då.

Ovanliga vantar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ovanliga vantar sa...

Nästan 3hr beachvolleyboll+ 45min cykeltur hemåt på oplogade cykelbanor i snöorkan. Shit va vem som helst skulle kunne brotta ner mej nu.

Ovanliga vantar sa...

Tish: Kom när de passar dej runt 16.00 to chill with the chili. Jag ska sova länge å sen gym typ 13-15. Hänger gärna fram till jag ska ta bussen till jobb ca 21.00.

Hur kommer Alanyatrippen sluta för mej?

Va vill du helst rädda?

Va e de värsta du kan höra från nya flirt?