torsdag 3 september 2009

Krönika om att förhindra ett förebådat dödsfall

- Dessa e böckerna som ligger på tur:
* Amos Oz " Rim på liv och död ".
* Najem Wali " En stad vid namn Komeit ".
* Fateme Behros " Fångarnas kör ".
* Hama Dostan " En plats i paradiset ".

- Jag hade diamanter i fickan å en machete alldeles för nära mitt ansikte. Jag var i djungeltrakter vid gränsen mellan Surinam å Guyana. Han frågade en välditt udda fråga " Var va du förra veckan ? ". Jag svarade " På Ile de diable". Machetemannen log då sitt förmodligen bredaste leende åsså ist för att splitta mitt huvud wide open så bondade vi i " Papillon " som var en av få böcker han nånsin läst å han tog mej till sitt hus där jag fick hänga upp min hängmatta över natten ( Bilden ). När jag lämnade huset dagen efter fick han en sten som va värd who knows what men åtminstone 1 liv, mitt liv.

- Att jag läst Papillon å att jag kunde berätta om Djävulsön räddade mitt liv, så med den vetskapen tänker jag nu läsa nårra böcker skrivna av folk från Israel, Kurdistan, Iran å Irak. När ev någon hänger i tåspetsarna från en balkong på 8:e våningen i Holma vill jag inte att författare från Mellanöstern ska vara min akilleshäl. The survival of the well-read liksom.

2 kommentarer:

DD sa...

Hur (eller var?) hittar man lästips med författare från mellanöstern? Fast på Biblan i Malmö har dom kanske en del mer vetskap. Biblan i Borås e ganska fattig rent allmänt.

Mitt liv har mest varit västerländsk litteratur, men även jag har klämt "Papillon" i både pocketformat och på filmduken.

Ovanliga vantar sa...

DD: Hade ett snack me en bibliotekarie å sen fanns inte tokmycke att välja på. Återkommer om nån av böckerna va nått att ha

Hur kommer Alanyatrippen sluta för mej?

Va vill du helst rädda?

Va e de värsta du kan höra från nya flirt?