tisdag 4 augusti 2009

El Choco

- Läser " El Choco " av Marcus Lutteman. De pågår en massa diskussioner om huruvida huvudpersonen vill framstå som god å att de e massa bad - mouthande om Bolivia som värsta knarkkorrupta landet. Min upplevelse av Bolivia stämmer väl överens med det som ja hittintills läst av boken ( Typ 163 sidor ). Den sorgliga Stina Dabrowski tycker synd om en dubbeldiagnoskille som försöker smuggla 2.9 kg kokain till Sverige, hon säger att han kom lite på sniskan i livet. Bolivia för mej va:

* Chacaltaya 5395m ( 500m Vertical drop ). Ja drack choklad efter endast ett snowboardåk.
* Copacabana vid Titicacasjön.( Här grät mina dåvarande reskamrater floder då ett krig tog fart i världen ).
* Tiwuanaco ( Välte med bussen på väg tillbaka till La Paz ).
* Knark å korruption.
* Backar, skön kyla å häxmarknaden i La Paz.

* In a pigs eye asså :
- Att ja skulle träffa kärleken på Lördans Dan Hylanderkonsert.
- Att jag skulle träffa kärleken på en kommande Ålandsfärja.
- Att Svininfluensan skulle byta namn för att de har satt grisarna i taskig dager.

- Både " Marching Powder " av Rusty Young å och " Killing Pablo " av Mark Bowden ska visst va liknade läsning som " El Choco " fast bättre Ive been told.

- Har frågat runt bland mina Sydamerikanska vänner vad ordet
" El Choco " betyder men ingen vet. Nån recensent tror att det betyder " Den blonde " på nått Indianspråk men ja tror att de kommer från Engelskans Cuttlefish som i sin tur härstammar från Norskans koddi som betyder testicle. Alltså va de säkert så att nån skrek till honom som på ren Skånska skulle vatt " Din jävla kodd ". " El Choco " = Kodd ( Testiklen alt. kuken ). Min andra teori e att cuttlefishen e ett ryggradslöst djur å att han va en fegis å därav namnet.

10 kommentarer:

Tixie sa...

el choco är bra. du borde läsa jenna jamesons "att älska som en porrstjärna". fördomar åt sidan, du plöjer ändå böcker som jag halsar vodka, så någonstans på vägen finns nog en tid och en plats för denna lättlästa självbiografi.

Ovanliga vantar sa...

Tixie: Antingen går ja me i en polyamorös sekt elr så ska ja leta upp den boken. 2 nätter kvar att jobba sen e ja ledi i 17 dar. Kom ner å häng i helgen om du inte har nått bättre för dej, ja hade tänkt dra till Tylösand å spela beachvolleyboll men kände att ja behövde göra å se andra folk for a chánge.

Tixie sa...

Det är festival i din favvostad hässleholm från och med idag, så jag kanske befinner mig där i helgen. antagligen inte. om 14 dagar börjar jag plugga för andra/sista gången, om det här skiter sig flyttar jag till sydostasien bara för att dom har med ost i sitt namn och tvingar med dig.

Ovanliga vantar sa...

Tixx: I Hässleholm blir man till sig om band som 'Free cheese for all spelar'. Javaworld just nu

Ovanliga vantar sa...

K-man hörde av sig å nu all of a sudden kastar ja i mej 3 java å blir upphämtad för beachvolley på Källbybadet i Lund. Länge sen ja spela me de gänget, ska bli kul, just gonna wake up

emz sa...

choco=chocolate
lätt som en plätt

Ovanliga vantar sa...

Ok, 3hr dvala blir början på mina 17dars ledihet, sen en 4hrs frukost me El choko å sen handla som e ett kapitel för sig, han me att va både dryg å arrogant: Ja ti butikskille i stor affär' varför har ni slut på kesellan allti, va e problemet?' han:'vissa köper 6st' ja :' beställ fler då'. Han:' kommer imorron'. Ja:' de e för fan nu ja e här'. I kassan 3 min senare, har handlat för typ 480kr: ja ' ta de på 900 tack' kassören: 'totalt elr?' ja varken tittar på honom elr svarar. E han helt jävla dum i huvudet, han säger ju ti kunder hela dan att man max får ta ut 500 cash. Nä lika bra att ta mej ti gymmet snart. Måste försöka leta upp dem där böckerna som påminner om El Choco imorron. Vimse messar att hon haft sitt 1a bråk me sin kille å undrar om de e slut? Ja sa 'Inte än men lite väl tiditt för bråk'. Ja vill inte ha bråk, ja vill att de e kärleken mot resten av världen om nån vill va emot. Ok, yadayada yada dags att gå å köra axlar å rygg.

Ovanliga vantar sa...

Emz: Har du läst den? Förlåt för mi agg mot Ica-killarna men ja har vatt på dem milarder ggr förr.

Ovanliga vantar sa...

Svenska dialektmysterier 21.30 Tisda. Gick förbi Lilla cafe å en gubbe stod å plocka ner skylten för dan å ja kände att nu va de dags att fråga:' varför heter de Lilla cafe å inte Lilla cafeet?' Gubben svarade' Kanske fanns där lilla plats'. Case closed liksom.

emz sa...

nej det har jag inte, varför skulle jag bry mig om icakillarna?

Hur kommer Alanyatrippen sluta för mej?

Va vill du helst rädda?

Va e de värsta du kan höra från nya flirt?