måndag 26 januari 2009

Borsalino-test

- Malmö-Umeå t/r. På vägen upp fick ja dela cell, nä ja menar kupe me 3 välditt trevlia teologstudenter. Ja sa ti dem att sluta slösa tid me att hänga i kyrkan å i församlingshemmen för att ut å hjälpa folk på gatorna ist. På vägen hem inträffar de osannolika dvs att ja får dela kupe me en av dem 3 första falska biskoparna. Då började ja fundera på vem som skickat alla dessa mot/till mej. Gud, Djävulen elr nån annan?

- Har börjat läsa " Shantaram " av Gregory David Roberts.

- Motsatsen ti Gud e inte Djävulen utan de e ist de sunda förnuftet.
- Motsatsen ti tonfisk e inte kyckling utan de e ist lax.
- Motsasten ti kärlek e inte hat utan de e ist likgiltihet.
- Motsatsen ti all tänkbar mat e i Norrland älg.
- Motsatsen ti en Amish-luderlya e inte en 6-stjärni presidentsvit i Dubai utan de e ist kärlek (Tack Bipolär-Sara för mitt nya hem).
- Motsatsen ti älg i Norrland e älg i Norrland fast lagad på ett annat recept.

34 kommentarer:

Anonym sa...

Är du hemma igen??? Hoppas allt vart bra!! Sen vill jag höra mer skvaller :-D Blev lyan omgjord medan du varit borta? hehe... en extreme home makeover, fast i Skåne och kanske inte med enerverande inredare och byggare a la amerikanska drömmen ;-)

Elle sa...

Guldstjärna på den bloggningen. Jädrans vad bra du är Ambin!

Ovanliga vantar sa...

Sanna: Bipolär-Sara hade gjort värsta twisten på mitt ställe.Med enkla medel hade hon förvandlat de hela ti ett hem, lite fluff helt åt hållet i min stil. Hon fick 5000 i cash me önskningen att ja ville ha en DVD å att inget grönt skulle finnas anrs totalt fria händer.

Elle: Gracias

Anonym sa...

Schysst... får jag låna Bipolär-Sara en helg? Hon kanske kan göra underverk med min överfulla/ostädade/trök lägenhet som jag har... hahahaha.... ;-)

Ordanom sa...

hehe gud är mitt enda sunda förnuft. whatever you say, whatever you say.

Ordanom sa...

och den här bipolära sara, är hon verkligen bipolär? jag ska vara ärlig, jag drar mig hemskt gärna undan människor med för svåra disorders. har fruktansvärt dålig erfarenhet av sådant. det tog mig ett år att bli av med en tjej som hade diagnosen borderline och kontakt med en manodepressiv/bipolär kille resulterade i gråt på polisstationen.

Anonym sa...

Så, vad tycker du om Shantaram? Läste den nyss.

Marie sa...

du har nog rätt, kanske inte finns så mycket att berätta när allt är bra.. men det känns lite; "äta, jobba, sova, dö"

Ovanliga vantar sa...

Sanna:Ska fråga henne om hon har tid en dag, slänga saker e ja bra på. Kanske åker upp me henneti dej å jobbar som ett team.

Ordanom: Jo visst kan människor me väldit udda annorlundaheter ta energi men ja hittar den sortens människor i alla grupper å vice versa kan man få energi i alla genrer, ja känner tom kristna som ger energi även om ja senaste åren stött på välditt många som kallar sig kristna men som berusar sig me alkohol vikket jag tror at de står i biblen att de inte e ok, elr? Borderline e nog fan den värsta diagnosen av alla, iallafall när de kommer ti om man e anhöri.

lovelyn: Ja har kommit typ 150 sidor in i boken som ju bara har 900 sidor. Gillar den hittintills. Kändes som en chansning när ja bläddrade i den i afären men ja tänkte om de nu e 900 bra sidor då e ju fantastiskt. Gillade du den?

Mi: Som du vet Mi så som hela Nextiopa-grejen funkar så kan man bara va lyckli i kortare stunder så snart kommer de en dip å då bloggar vi var dag igen ju så njut av stunden. Lite mindre kreativ men mindre stress kan va hälsosamt ibland tror ja ?

Ordanom sa...

jesus gjorde vin av vatten. finns inga parenteser i bibeln där det står "alkoholfritt vin". du måste blanda ihop kristendomen med islam. sen beror ju allt på hur pass bibeltrogen man är, du ska nog vara tacksam för att majoriteten av protestanterna inte är 100% bibeltrogna. då börjar det gränsa till fundamentalism.
och man behöver inte heller vara kristen för att vara troende. jag har spenderat stora delar av mitt liv i kyrkan men skulle inte direkt kalla mig själv kristen. jag förstår inte behovet av att angripa människor med en tro. jag förstår inte vad det bottnar i. den stora frågan är såklart vad folk som kritiserar troende egentligen vet om att tro.

Ordanom sa...

det känns dessutom väldigt tidsenligt och "trendigt" 2009 att vara anti-troende.
övriga kommentarer är överflödiga.

Ovanliga vantar sa...

Ordanom: Ja tror att icke-kristna vet för lite om troende å såklart tvärtom. Mitt favoritprogramm e/va "Annas evia " på Svt där folk me olika religioner mm diskuterar frågor. Ja hade bra å givande samtal både me teologstudenterna å tom den falska biskopen som dock var lite luri (Ska se om ja hittar nåt om honom, han sa att de hade vatt mycke skriverier å bilder i tidningarna ). Ja gillar både kyrkor å andra religiösa byggnader å e intresserad av sekter mm men skulle inte kalla mej varken kristen elr troende. Etiketter e oftast ti för att stämpla folk å e oftast av ondo men ibland kan de användas som ett verktyg ti att få folk att bevisa att där finns mer än etiketten. Ja tycker de hade vatt kul om nya upplagan av biblen hade skrivit alkoholfritt vin, de va en av teologstudenterna som sa att berusning inte va ok, själv har ja ingen aning. Ja gillar ju umgänget me mina troende vänner, både kristna å Islamister. Ibland tror ja dock de e bra att rycka tag i dem å få dem att inse att vissa saker får dem nog se ti att ändra på egen hand å inte bara be å hoppas på att Gud ska fixa de ti dem. En sak som ja e totalt osäker på men länge undrat över e varför de i Sverige verkar va rika som e kristna men fattia mycke mindre troende ?

Ovanliga vantar sa...

Ordanom: Ja trodde de va trenditt att va me i nån av dem flashia frikyrkorna där de lockas me massa saker utanför själva de traditionella kyrksakerna.

Ovanliga vantar sa...

Shantaram betyder föresten Guds freds man å ja e just nu här i boken....Lin and Prabaker are robbed. With all his possessions gone, Lin is forced to live in the slums, giving him shelter from the authorities and free rent in Mumbai. After a massive fire on the day of his arrival in the slum................. väntar på att "Slumdog millionaire" kommer ti Malmö, verkar va en bra film som åsså rör sig i Mumbai.

Ordanom sa...

vilka flashiga sekter? i sverige eller bland kändisar i usa? hur hippa känns madonna och john travolta? och är de fattiga i sverige särskilt trolösa? jag vet inte riktigt. jag kan inte uttala mig om det. jag är uppvuxen i ett ganska fattigt område men samtidigt i en invandrartätt område och där finns alla möjliga religioner. och bland de rika människor jag känner är det ingen som har någon tro alls. jag vet inte om jag vågar ge mig in i den diskussionen för jag vill inte generalisera sådär. men jag vet att en tro har förmågan att pressa människor framåt genom de allra mörkaste dagarna. det är därför jag inte heller är så förtjust i att människor förringar betydelsen av att tro. människor har med trons hjälp genom historien lyckats med de mest otroliga saker. och hur pass blinda i sin tro människor är hänger ju mer på grundkaraktär än på religionerna. man får inte förglömma att alla världsreligioner i grunden bara står för väldigt fina och goda saker. sen har människor med självfrämjande avsikter valt att sätta guds namn på sina egna ord. den här diskussionen kan gå hur långt som helst men gud talar i första hand genom hjärtat och i allra sista hand genom texter.

jag har en rolig berättelse om när jag var 17 och besökte scientologerna. jag var väldigt fascinerad av sekter och ville undersöka deras förmåga att rekrytera medlemmar. så jag gick dit o sa att jag var intresserad och blev praktiskt taget utslängd med huvudet före medan mina två vänner nästan lät sig övertygas helt. och vi hade ändå svarat i princip samma sak på det test med 200 frågor man måste göra. men de är ju så sjukt bra människokännare så de kunde väl känna på min energi att jag skulle innebära "problem" för dem. det var i vilket fall som helst en av de största komplimanger jag fått.
jag tycker att sekter och religion är så vitt skilda saker.

Ordanom sa...

eller snarare tro och sekt.

Ordanom sa...

dessutom vet jag att i exempelvis iran är det övre medelklassen/överklassen som är de minst troende.

Burgschki sa...

"- Tror du på Gud?"

"Nej. Men jag tror på någonting."

Sämsta, möjliga svaret.

Att tro på en Gud eller på bibeln eller vadsomhelst ger ju åtminstone lite cred, någonstans har man principer åtminstone.

Men någonting?

så löjligt banalt. svenssonkristen liksom.

Ordanom sa...

hehehe.

Ovanliga vantar sa...

Ordanom:Känns som välditt få hemlösa i dagens sverige skulle lägga sin röst på kristdemokraterna ( Fast de e kanske ifs inte dem kristnas alternativ heller?). Ja köpte ju en bok av scientologerna en bakfull Sönda å gjorde åsså ett test sen fick ja reklam av dem 5 år framåt. Tänker på när George blir förbannad för att han inte blir upptagen i sekten sunshine carpet cleaners elr va dem nu hette ? Dem flashia frikyrkorna då menar ja olika Pingströrelser som United mm där de mestadels e snygga å unga som syns. Sekt, religion elr brödrarskap, dem flesta kommer ju för fikat ändå väl?
Burgski: Ja den klassikern frodas nog mest i sverige av alla länder. Tänkte föresten åsså på att nästan alla som går på dem där alternativmedicintillställningarna såsom healing, Auraläsning mm alltid ser sanslöst slitna ut.

Ordanom sa...

ett kristet utseende? hehehe. det finns väl ett band som heter så till och med. jo det har jag verkligen sett. det finns ett typiskt "kristet utseende", ofta väldigt välvårdat. det har alltid fascinerat mig. so fresh and so clean. jag liksom skräms och tilltalas på samma gång. man vet liksom inte om det är "yttre ordning, inre kaos"-grejen. sen finns det ju dom bohem-kristna också, såna som åker iväg till u-länder och missionerar.
jag bor ju en bit ifrån bibel-bältet så jag har ingen större inblick i hur klassfrågan ser ut där.
ja jag vet. såg det där avsnittet på semestern. det är så kul hehe.

Ovanliga vantar sa...

Ordanom: The kristet utseende å dem har titlar som dessa:
Bögmunken
De Gröna Svamparnas Syra-man
Det Var Satans Fel
En Manlig Brud Till Satan
Jesus Jugend
Pang På Pungen I Portugal
Pudrad Fjolla Vid Königens Hof
Salta Och Sug
Täckt Av Säd
Under Den Perverse Maharadjans Sol.

Ovanliga vantar sa...

“Fate gives all of us three teachers, three friends, three enemies, and three great loves in our lives. But these twelve are always disguised, and we can never know which one is which until we’ve loved them, left them, or fought them.”

Ordanom sa...

three great loves. jag vet inte ens vad great loves innebär.

men så gud är motsatsen till sunt förnuft? hehe.
jag har aldrig ifrågasatt en enda ateist i hela mitt liv, jag tycker att whatever floats your boat is fine with me.

Ovanliga vantar sa...

Ja e flexibel, vänder kappan efter vinden åsså vidare (I Malmö e de konstant motvind elr e ja allti på väg åt fel håll?).Mina åsikter e oftast dagsfärska, prove me wrong å ja ändrar mej, prove me right å ja kanske ändrar mej ändå. Velighetens mästare, Ambivalensens guldmedaljör. Trolitvis så slutar ja me en kristen biblitekarie som står ut. Ja gillar uttrycket whatever floats your boat men vem vem kan segla förutan vind å
vem kan ro utan åror ? Ja tror ja håller på att tappa tråden men asså klockan e mycke. Ja nöjer mej me en great love. Ja räknas visst som en svag ateist. Svag ateism: Ja tror inte att gud finns = ingen tro. Stark ateism: Ja tror att gud inte finns = tro .Kanske e ja en nonkognitivist, ja ska sova på saken efter att ja försökt förstå innebörden.Om ja fattat rätt så tycker alla kristna att alla andra som inte e kristna e ateister liksom att alla muslimer tycker att alla som inte e muslimer e ateister osv. Om 2 hr så kommer ja troligen att vagga mej själv ti sömns nynnandes på Madonna "..Just like a prayer your voice can take me there,just like a muse to me, you are a mystery,just like a dream, you are not what you seem
Just like a prayer, no choice your voice can take me there, just like a prayer, Ill take you there
Its like a dream to me.

Burgschki sa...

det är samma människor som går på reiki o auraläsning som testar alla aftonbladets bantningskurer där man kan gå ner i vikt utan att beöva äta mindre och träna mer.

Ordanom sa...

hehe.

med risk för att bli förväxlad med carola så är gud "vinden i mitt segel" ;-P
min tro är inte en urtypisk kristen tro. jag tror på karma, jag älskar till exempel taoismen. och taoismen går ju också väldigt bra ihop med den senaste forskningen inom kvantmekaniken. och jag tycker att det är intressant att den senaste forskningen om hur världen blev till inte alls sätter sig emot tanken om att en gud existerar.

det finns ju två ämnen man aldrig ska ta upp under en middag. det första är religion och det andra är politik. det väcker alltid starka känslor och kan sluta i katastrof.
jag tänkte att nu när du avverkat religion, vad sägs om att ta politik imorron? hehe.

VågaVaraVillebråd sa...

Burgschki: Gud är väl dessutom Någonting? Förövrigt läser jag också Shantaram och gillar den som fan.

Ovanliga vantar sa...

Ordanom: politik it is: Vänsterpartiet har ju alltid coolast å snyggast tjejer även om en å annan kunne duschat lite oftare. Socialdemokraterna e dem där som e shades of gray people å ja tycker verklien illa om Mona Sahlin, hon pratar som om hon pratar ti kidz.Miljöpartiet har smartaste å sexiaste ledaren i wetterstrand men ja tycker dem e fega som inte vill ur EU längre å sen e ja arg för att 6timmarsarbetsdan inte e lia mycke på tapeten längre men dem har fortfarande min röst.Centern, varför finns dem, nu satsar dem på att alla ska köra elbilar, fine men varför finns dem. Folkpartiet varför finns dem, vet inte om de e Folkpartiet men en sak som e borgerlig som ja gillar e att ja tycker de ska va betyg i skolorna från minst 3e klass. Kristdemokraterna varför finns dem, deras snäva syn på familjekonstellationen e hopplös. Moderaterna, svagaste ledaren på länge men ingen saknad av Per Unkel mm men ja erkänner att ja gillar Anders Borg. Sverigedemokraterna, träffade deras ledare på pocketshop på centralen för nått år sen, han köpte en Liza Marklundbok faktisst. En mini-inldening bara för att öppna debatten i kammaren. Ordet e fritt.

Villebrådskan: Ja Shantaram e fan riktitt bra asså.

Lilla My sa...

Tack för tipset, nu kändes allt bättre....

Ordanom sa...

svensk partipolitik är så lame tycker jag. finns inga manliga fräschingar direkt heller. star quality och karisma lyser med sin fullständiga frånvaro.

Ovanliga vantar sa...

Katja: Skönt ju, ta en paus bara.

Ordanom: Nix å i alla debattprogramm syns ju bara Fredric Federley åsså hon den där folkpartisten/centerpartisten som ville bojkotta OS, lite småsnygg. Allt e politik elr inget. Politik e kul i Afrika å Sydamerika, här i Sverige e skillnaden så extremt liten beroende på vem som styr.

Ordanom sa...

menar du brigitta ohlsson?

Ovanliga vantar sa...

Frida J Metso. Nä Birgitta Olsson lär nog förbli ful

Hur kommer Alanyatrippen sluta för mej?

Va vill du helst rädda?

Va e de värsta du kan höra från nya flirt?